En käpp i hjulet

 
Det räcker med en käpp i hjulet. Sedan är det tvärstopp. Så blev det med vår resa till Spanien och Portugal vintersäsongen 2019/2020. Käppen i fråga var pandemin som slog till när vi hade tillbringat drygt hälften av vår planerde tid på de sydliga breddgraderna. I mars 2020 var Europa på väg att stänga ner på allvar, inklusive gränserna mellan länderna. I mitten av mars befann sig M/F Solsken i regionen Asturias vid kusten långt nordväst i Spanien efter att vi lämnat Portugal och därefter Spaniens norvästligaste region Galicien. Vi bestämde oss då för att köra hem till Sverige utan att ha fortsatta upplevelser. Vi ville ta oss igenom alla gränser och komma fram till den östra sidan av Öresundsbron så fort som möjligt
 
Vi blev dock inte helt utan upplevelser utan fick tre nya sådana som vi inte hade upplevt tidigare under våra vinterresor. Den första var att det plötsligt var helt dött i trafiken. Det fanns knappt någon biltrafik alls under vår resa hem. Den andra upplevelsen var att under vår resa på 290 mil från Galicien till Onsala strax söder om Göteborg såg vi knappt en husbil. Den tredje var gränskontroller mellan Spanien och Frankrike och mellan Tyskland och Danmark där vi kontrollerades av beväpnade militära styrkor. Det kändes nästan som om det var krig i Europa igen.
 
Därmed inledde vi en paus i vårt internationella resande med M/F Solsken och vi har inte skrivit mycket här på bloggen. Men nu tar vi upp den igen för att börja berätta om vårt husbilsliv. Vi flyttade ju ut permanent i M/F Solsken efter att vi sålt vårt hus under våren 2019.
 
Det blev inte någon vinterresa för oss till södern under vintersäsongen 2020/2021. Pandemin gjorde att vi valde att stanna hemma i Sverige för att i stället uppleva en svensk vinter. Det var ju några år sedan och vi tyckte det kunde vara trevligt att få leva i vintermörkret och få tända ljus och elda i braskaminer och kakelugnar. För vi är lyckligt lottade i dessa pandemitider och har ett fint gammalt hus att bo i under vintern dessa vintermånader då familjen har en gård där flera familjemedlemmar bor och där det fanns plats även för oss. 
 
Det fanns två anledningar för oss att inte åka till Spanien och Portugal den gågna vintern. Den ena var den osäkerhet som fanns runt resande och den andra handlade om att vi inte ville använda intensivvårdsplatser utanför Sverige om vi skulle drabbas av Covid-19. Men nu ser vi fram mot att resa den kommande säsongen 2021/2022 om inte pandemin ställer till det igen, och vi bedömer att det trots allt kan finnas en viss risk att den gör det. Vi är fullvaccinerade men det kan hända att det kommer att krävas ytterligare vaccinering i vinter så saker och ting är fortfarandelite oklara. Men den dagen, den sorgen.
 
Sommaren i Sverige
Nu är det sommar i Sverige och vi gör lite resor här hemmavid med M/F Solsken. Under vår och sommar har vi hittils gjort ett par resor, en av dem gick till Öland i slutet av maj och det här bloggavsnittet handlar om den.
 
Ölandsresan var inte planerad, vi tänkte bara ta en liten tur i Halland som är vårt hemmalän. Halland är känt för sin kust och sina fina badmöjligheter men den allra vackraste delen av Halland ligger i det ganska långsmala länets inland. Här är det kuperat och resenären möts av oerhört vacker lite kuperad natur med skogar och vackra odlingsområden som genomsprängs av porlande vattendrag. 
 
När vi reser i Sverige har vi upptäckt att det finns två typer av övernattningsställen som är utmärkta att använda för oss husbilsresenärer. Den ena är parkeringarna vid kyrkor. Kyrkor finns det många av i Sverige och de finns ofta vid lugnt belägna lägen i små svenska samhällen och byar. Där är det alltid lugnt och fridfullt och ingen trängsel. På anslagstavlan finns ofta ett Swish-nummer för kollekt och vi brukar Swisha ett litet belopp som tack för övernattningen.
 
(null)
Här står M/F Solsken över natten vid Nösslinge kyrka. Vi har upptäckt att det är fint att övernatta på kyrkornas parkeringar. Innan vi lämnar så Swishar vi en liten kollekt som tack för övernattningen, Swish-nummer brukar stå på kyrkans anslagstavla.
 
En annan bra plats för övernattning är skogen. När det blir dags att sova så kör vi in på första bästa grusväg för att sedan köra den framåt tills vi hittar en lämplig glänta för övernattning. Där backar vi in och njuter av skogens tystnad och ro.
 
(null)
Utmärkta platser för övernattning som vi använt i många år är någon skogsglänta som vi alltid hittar längs grusvägarna.
 
Som sagt, vi hade tänkt oss en liten husbilstur med M/F Solsken i de halländska skogarna och stannade vid Nösslinge kyrka. Men när vi drog upp gardinerna nästa dag möttes vi av mycket regn och en koll på väderappen visade att det skulle fortsätta. Den plats som verkade få minst regn var de östra delarna av Sverige så vi bestämde oss för att styra kosan till Öland. Fördelen med en husbil är ju att det går att resa vart man vill.
 
Sagt och gjort. Vi lättade på handbromsen och lät TomTom välja en trevlig väg till Öland som inte innefattade motorvägar, för sådana kör vi helst inte. Men vi undviker dem inte alltid, ibland behöver vi transportera oss lite snabbt och då använder vi dem men vi gör det verkligen sällan. När vi framåt kvällskvisten körde över Ölandsbron så beslutade vi oss att åka till södra Öland. Vi har varit ganska mycket på Öland genom åren och den södra delen av ön är en plats som vi verkligen gillar. Vi bestämde oss för att köra ner till Grönhögens ställplats för att se om det fanns någon ledig plats för oss där. Det är en riktig ställplats som inte kan bokas, precis som en riktig ställplats ska vara. Det fanns några lediga platser och en av dem var dessutom ställplatsens allra bästa så vi Swishade 200 kronor och anslöt vår elkabel. Vi har två rejäla solceller på taket och har fricampat långa perioder utan el, men finns det el brukar vi använda den. Här stod vi med en fantastisk utsikt över Kalmar sund.
 
(null)
Grönhögens ställplats på södra Öland. Härlig ställplats som inte kan bokas, precis som det ska vara. Den kostar 200 kronor för en natt inklusive el och bjuder en fantastisk utsikt över Kalmar sund.
 
Det vi gillar med södra Öland är det lugn som råder där och den naturtyp som finns där inklusive världsarvet Alvaret förstås som är en given besöksplats på Ölandsresan. Även Ottenby med dess fågelstation och restaurang i skuggan av fyren Långe Jan ska förstås besökas, liksom Naturbokhandeln i Stenåsa med sitt stora urval av handkikare, tubkikare och litteratur om natur och fåglar.
 
Efter att vi vaknade i Grönhögen ville vi till Ottenby och fågelstationen. Vi har en handkikare med tio gångers förstoring men vi hade bestämt oss för att också investera i en tubkikare till M/F Solsken. De är ganska stora och dyra och kan också vara lite tunga men vi ville ändå titta och se om vi kunde hitta någon som kunde passa oss till ett överkomligt pris. Vi hittade en liten lätt och smidig som kan zoomas mellan 9 och 29 gångers förstoring med mycket hög kvalitet på optiken till ett bra och överkomligt pris. Så vi införskaffade den inklusive ett stativ med panoreringshuvud. Den här kommer att vara till mycket glädje ombord.
 
(null)
På Naturbokhandeln i Stenåsa på södra Öland införskaffade vi en smidig ljusstark liten tubkikaremed hög optisk kvalitet.
 
(null)
Naturbokhandeln i Stenåsa. Ett "måste" för den som besöker Öland. Här finns ett stort urval av handkikare, tubkikare och litteratur. Och trevlig personal.
 
Efter att kikaren var införskaffad satte vi kurs mot Långe Jan och Ottenbys fågelstation. Här är det fint att strosa runt och titta på fåglar och på sälar som det också finns gott om längs stränderna på Ölands södra udde. Vi tillbringade ett par timmar här där vi premiäranvände vår nya tubkikare och bara njöt i den vackra naturen. Innan vi lämnade platsen åt vi mycket god mat på den utmärkta restaurangen på platsen där Skepparn njöt av en Lufsa som är en traditionell rätt på Öland. En Lufsa är en slags tjock raggmunk (en ölänning skulle kanske inte hålla med om den beskrivningen) med stekt fläsk och rårörda lingon. M passade på att äta en av sina favoriträtter, stekt strömming med potatismos och rårörda lingon.
 
(null)
Den öländska traditionella rätten Lufsa får inte missas vid ett besök på Öland. Det är en slags tjock raggmunk som serveras med srekt fläsk och rårörda lingon.
 
Vi ville förstås också till Alvaret där vi gjorde en lite kortare promenad. Även här fick vi användning av vår tubkikare men hittade också en fin plats för övernattning på en av de rastplatser som finns längs vägen tvärs över världsarvet.
 
(null)
Världsarvet Alvaret. Här tog vi en promenad och övernattade på en av de rastplatser som finns längs vägen över Alvaret. Vi var den enda husbilen på den här platsen.
 
Efter att vi gjort lite olika besök och haft lite olika upplevelser på den södra delen av ön blev det dags att resa till den norra. Vi ville besöka Långe Erik och Byxelkrok, äta kroppkakor och köra den vackra mycket smala kustvägen som går ner längs den västra delen av ön för att se alla påskkärringars hem, den Blå Jungfrun. Just den vägen fick vi tips om av en av våra vänner medan vi var på Öland. Resan vi gjorde blev lite längre än vi tänkt så vi passade också på att skaffa oss lite mer underkläder hos Valles i Kroken på väg upp mot Byxelkrok. 
 
Blå Jungfrun ligger och tronar där ute i Kalmar sund.
 
Vi har alltid gillat den södra delen av ön bättre än den norra av någon anledning, kanske för att det inte är lika många turister där. Men nu är det slutet av maj och turistinvasionen har ännu inte hunnit börja så vi tycker att det är en bra tid att besöka den norra delen av ön. Och det besöket var också mycket trevligt även om det inte riktigt fanns restaurangutbud så här tidigt på säsongen i Byxelkrok. 
 
Besöket hos Långe Erik var en fin upplevelse. Här bjöds det ett fantastiskt fint landskap med fyren som pricken över i. Men också området runt fyren var oerhört vackert med stränderna och det ljus som omgav platsen. Där finns också byggnader som användes av den som arbetade vid fyren vackert placerade där på den norra udden.
 
(null)
Långe Erik tronar på Ölands norra udde.
 
(null)
Omgivningarna runt Långe Erik är väldigt vackra och ger ro.
 
(null)
Ljuset på platsen är ganska speciellt och påminner om det som finns på Skagen på Jyllands norra spets.
 
(null)
Vid Långe Erik finns de gamla byggnaderna som användes av dem som arbetade där bevarade.
 
På Ölands södra udde åt vi Lufsa, en traditionell rätt på Öland. Här på den norra delen av ön ville vi äta en annan känd traditionell maträtt från Öland - kroppkakor. Men vi åt dem inte på riktigt öländskt vis då vi skippade den ovispade grädden till dem. Det finns många ställen att äta kroppkkor på, vi valde Ninnis Kroppkakebod. Hennes lilla etablissemang finns representerat i White Guide vilket vi tycker är bra gjort.
 
(null)
Hos Ninnis Kroppkakebod, som är representerad i White guide, åt vi goda kroppkakor.
 
På den norra sidan av ön övernattade vi med fantastisk utsikt över den bukt som ligger söder om fyren Långe Erik, i Nabbelund, vid det gamla färjeläget varifrån färjorna gick till Gotland förr.
 
(null)
Ställplatsen vid Nabbelund strax före midnatt i slutet av maj. Priset för övernattning inklusive el var 220 kronor. Det var fortfarande lågsäsong, priset är något högre vid högsäsong.