Allmänt Bergslagen, Klenshyttan, Masugn

Industrilandskap i Bergslagen

 
I Bergslagen finns det förstås mängder av hyttor av olika slag, det skvallrar inte minst ortsnamnen om som ofta har ändelsen -hyttan. M/F Solsken har besökt en hyttruin i Klenshyttan där det finns ett gammalt järnverk för järnframställning.

 

På väg norrut kommer M/F Solsken att stanna vid intressanta saker och ting längs vägarna och vid platser där det kan finnas möjlighet att skaffa lite eftertraktade bilder. Skepparn ägnar tid till att skapa det som kallas photo composites, bilder där det skapas en ny fantiserad bild med hjälp av flera olika fotografier men där också målningar han gjort kan ingå. Målet med dessa är att skapa någon sorts stämning och för det behövs en idé och ett grundfoto där idén kan utvecklas som utgör basen för den photo composite som ska skapas. 

 

Skepparn är bland annat intresserad av industrimiljöer där det går att skapa lite dammiga och smutsiga stämningar och plötsligt på resan infann sig en möjlighet att fånga lite bilder som kan vara grund i den typen av bilder. Längs riksväg 50 mellan Grängesberg och Ludvika syntes plötsligt en gammal rostugn och strax efter pekade en skylt in åt höger med texten "Hyttruin". Den här gamla järnhyttan finns i Klenshyttan som inte riktigt är en ort utan som mer består av en samling hus. De här intressanta sakerna kommer ofta ganska hastigt på så av bara farten körs de förbi men nu bestämde M och Skepparn sig för att vända så snart som möjligt och köra tillbaka till den här hyttruinen, kanske kunde den erbjuda en sådan gammal industrimiljö som Skepparn är ute efter.

 

Intill hyttan finns en liten parkering där M/F Solsken parkeras och efter en kort promenad är M och Skepparn framme vid ruinen. Och minsann! Visst är detta precis vad Skepparn är ute efter! Folktomt är det dessutom, det är inte horder av folk som står i vägen för kameran. Han får möjlighet att ta precis de bilder han vill. Här på bloggen är bilderna obearbetade men någon eller några av dem kommer så småningom att vara grund till en photo composite eller möjligen fler. Det är förstås inte den färdiga compositen som finns här på bloggen, den görs när Skepparn är tillbaka i sin fotoverkstad igen efter den här resan.

Interiörbilderna är tagna inne i den kvadratiska byggnad som hyser rostugnen. Här fylldes malmen på i rostugnen genom en stor öppning som finns högst upp i ugnen med hjälp av en malmhund. Rostningen gjordes för att frigöra förorenande ämnen ur malmen som svavel, vatten och kolsyra men också för att rostningen gjorde malmen porös och lättkrossad. Rostugnen värmdes upp med hjälp av masugnsgas till sin arbetstemperatur som var 600 grader.

 

Förutom denna ugn och en masugn, som framställde själva järnet, fanns det alltid också en kalkugn. Den är ganska förstörd på den här platsen men ruinen av den finns en bit bort från byggnaderna där den står utomhus inne bland träd och sly. Kalken som brändes i kalkugnen och som sedan krossades användes i masugnen för att göra slaggen som bildades vid järnframställning lättflytande men också för att hjälpa till att rena järnet vid smältningen.

 

Klenshyttans hyttruin längs väg 50 mellan Grängesberg och Ludvika. Här framställdes järn för över 100 år sedan. På bilden syns rostugnen till vänster och byggnaden som huserar masugnen till höger. Det fanns också en kalkugn som ligger fritt i naturen en bit bort från byggnaderna till vänster utanför bild.
 
Den här kvadratiska byggnaden innehåller rostugnen som förberedde malmen innan den går in i masugnen.
 
Den brutna järnmalmen hissades upp till skorstenens topp för att fylla ugnen. Den värmdes sedan upp med gas från masugnen och rostades. Det fanns ett rör som vilade på hyllan och som gick runt hela ugnen och genom de runda hålen som finns runt hela ugnen förses den med masugnsgas.  Ovanför varje sådant runt hål finns tre spettgluggar där man stötte med järnspett om malmen packade sig för hårt längs ugnsväggen. Det här var säkert ett både tungt och hett arbete.
 
Här är ett av spetthålen.
 
Efter att råmalmen renats, gjorts porös i rostugnen och krossats fördes den in i masugnen där malmen smältes till järn och slagg, som separerades från järnet.

 

Här ligger Klenshyttan som besöktes av M/F Solsken. 
 

Nästa etapp för M/F Solsken är Hälsingegården "Bortom Åa" i Fagersjö där det också går att övernatta med husbilen. Tipset kom från M och Skepparns kompis Kenneth som tycker att detta inte ska missas på resan. I trakterna, i Los, finns också en koboltgruva som eventuellt kommer att besökas. 

 

Men M/F Solsken anländer inte till Hälsingegården den här onsdagen utan det får till nästa dag. Övernattning sker på en av Trafikverkets rastplatser längs väg 69 mellan Falun och Rättvik, vid Rällsjön. Där tillbringas natten tillsammans med två grannar, ett husvagnsekipage och en långtradare alldeles vid stranden till Rällsjön där hon står med en fantastisk utsikt över den lugna sjön.

 

M/F Solsken vilar för natten på Trafikverkets rastplats vid Rällsjön.
 
Det här inlägget är daterat torsdagen den 12 augusti men det handlar om onsdagen den 11 augusti.