Spanien version 3 - den tredje resan

 
M/F Solskens besättning börjar nu få lite rutin när det gäller Spanienresor. Skepparn och M ger sig nu av söderut för tredje gängen. Men innan det är dags att lämna Sverige ska M/F Solsken få sin ärliga översyn och service. M/F Solsken ger sig iväg till Örkelljunga från Onsala söder om Göteborg den 12 september för denna inplanerade aktivitet. Hon är besättningens hem och det är förstås viktigt att hon hålls i bästa skick så att hon pålitligt kan göra den resa som ligger framför henne.
 
Servicen är planerad till morgonen på fredagen den 13 september och Skepparn och M hoppas att det inte ska bringa otur över dem. Planen är att lämna Örkelljunga vid lunch för att passera öresundsbron någon timme senare eller en och en halv. Det här kommer dock inte att ske då det finns ytterligare ett par saker som Skepparn lägger till sin beställning hos husbilsföretaget. Besättningen har haft lite bekymmer med M/F Solskens larm och vill gärna att man tittar på det då larm är något som är mycket bra att ha i ordning och väl fungerande under resan söderut. Förhoppningen är att det ska avskräcka den som har mörka planer på att råna besättningen på dess värdesaker och attraktiva dokument. Dessutom vill besättningen gärna att M/F Solsken tvättas innan färden söderut startas.
 
Felsökningen av larmet och tvätten gör att klockan hinner bli runt fyra på eftermiddagen innan M/F Solsken blir klar.
 
 
M och Skepparn traskar iväg till ett närbeläget amerikanskt hamburgerhak för att få lite lunch medan M/F Solsken får service. Husbilslivet innebär inte bara promenader längs vackra strandpromenader och spännande stadsvägar. Även promenadstråk där besättningen samsas med långtradare får beträdas då och då.
 
Efter att M/F Solsken har hämtats med service gjord och en ny fungerande larmgivare i motorrummet och dessutom har blivit nytvättad och blank och fin, och efter att ett antal svenska sedlar har flugit sin kos kan M/F Solsken börja sin resa mot södern. Men dagen har börjat bli sen och besättningen lägger bropassagen över Öresund på hyllan. I stället fattas beslut om att dagens etapp endast kommer att gå till Malmö och ställplatsen i Limhamns småbåtshamn. Det är en bra startpunkt för redan nästa morgon med bara några kilometer till Öresundsbron. Dessutom slipper M/F Solsken ge sig ut på de europeiska vägarna på fredagen den 13. Även om M tycker att det brukar vara hennes turdag.
 
M/F Solsken är på plats i Limhamns småbåtshamn i Malmö.
 
Det svenska höstvädret gör sig påmint med vind och upptornade moln. På baksidan av hamnkontoret finns det möjlighet för M/F Solskens besättning att tvaga sig och bli ordentligt rena inför starten av resan till Spanien dagen efter. Det ska dröja arton dagar innan M/F Solsken är på plata i Santa Pola på Spaniens solsäkraste kust, Costa Blanca.
 
Solen går ned över Limhamns småbåtshamn.
 
Redan vid halvtio-tiden på M/F Solskens första resdag på lördagen den 14 september styrs kåkfararnas fordon upp på Öresundsbron. Under färden förbi Ørestad i Köpenhamn funderade Skepparn och M på om vägen skulle tas över Stora Bält-bron till ön Fyn eller om den skulle tas via färjan från Rødbyhavn till Puttgarden. Efter att ha pratat lite fram och tillbaka bestämde besättningen sig för välja den senaste och GPS-enheten ställdes in på färjehamnen. På vägen till färjan bunkrades dansk diesel som Skepparn tror är billigare än den svenska. Priset per liter är 9.89 danska kronor vilket ju känns bra, men en beräkning visar att den ändå kostar 14.34 svenska kronor per liter. Det är ju inte jättemycket billigare än i Sverige men i alla fall ett par kronor lägre.
 
Äntligen är Skepparn och M på väg. Nu gör M/F Solsken sin tredje resa ned till Spanien. Den här bilden är från förra årets resa men den får beskriva även årets. Den är tagen av M’s bror som sedan avled förra hösten i M/F Solsken på camping Vila Cha i Portugal.
 
M/F Solsken vid en dansk dieselpump på väg mot färjan som ska ta henne till Tyskland. Vi har haft rätt fullastat ombord på M/F Solsken så vi har medvetet kört med lite diesel i Sverige.
 
Den danska dieseln är billigare än den svenska, ungefär två svenska krosor lägre. Detta motsvarar ett dieselpris på cirka 14.34 svenska kronor.
 
Någon halvtimme efter tankningen står M/F Solsken i startblocken för nästa färja. En har precis lagt ut men det dröjer inte länge innan det är dags att köra ombord på nästa,
 
Efter att M/F Solsken rullat av färjan i Puttgarden börjar Skepparn och M så småningom fundera på var någonstans den första övernattningen ska göras. 
 - Vad säger du om Lübeck, frågar Skepparn och det är ett bra förslag tycker M.
 - Det är ju en fin stad, håller hon med om.
M/F Solsken svänger in på en mack längs autobahn och appen Campercontact konsulteras. Det finns en ställplats som ligger ganska centralt i Lübeck och en GPS-kurs tas ut dit. När M/F Solsken kommer dit konstaterar besättningen att platsen verkligen ligger perfekt för ett besök i staden. Det är bara en mycket kort promenad till dess centrala delar. Ställplatsen namn är Media Docks. Platsen har ingen service och ingen el. När M(F Solsken kom dit var betalningsautomaten trasig så det kostade inget att stå där över natten. Det finns 39 platser och M/F Solsken fick en plats med utsikt över floden Trave.  Ställplatsens koordinater är N 53.872890 E 10.681670.
 
M/F Solsken fick en fin plats med utsikt över floden Trave.
 
Staden Lübecks stadskärna ligger alldeles intill.
 
Det finns trettionio platser och här finns också bra plats för långa husbilar. Det finns ingen service på ställplatsen och inte heller någon el.
 
Lübeck är en gammal Hansestad Som bilarnas nummerskyltar skvallrar om. HL för Hansestadt Lübeck. Staden anlades vid floden Trave 1143 av greve Adolf II av Holstein-Schauenberg sedan de slaviska eugierna 1138 hade förstört det gamla Lübeck. Under andra världskriget var staden drabbad och den äldre staden skadades svårt av flygbomber 1942 men efter kriget gjordes återuppbyggnadsarbetet snabbt ooch idag är Lübeck på UNESCOs världsarvslista. Staden har ungefär 217 000 innevånare. (Wikipedia).
 
Det är trevligt att promenera i staden och besökaren behöver bara passera över en kort bro från ställplatsen för att komma in i den. 
 
Efter att ha passerat denna korta bro är M/F Solskens besättning inne i staden.
 
 
På Rådhustorget var det festligheter under M/F Solskens besättnings besök.
 
Runt torget finns gamla byggnader. I källaren till denna byggnad, i Rådhuskällarens restaurang, åt besättningen en mycket god middag. Restaurangen var full men besättningen fick snabbt ett eget jättemysigt rum med vackra glasväggar mitt i restaurangen.
 
Staden är känd för sin marsipantillverkning. Här är potatis och olika grönsaker gjorda av marsipan. 
 
 
Promenaden tillbaka till M/F Solsken i den varma sommarkvällen gick återigen över den korta bron.