På utflykt med personbil i La Manga-området

 

M/F Solskens besättning bjuds på två spännande utflykter vid sin vistelse hos goda vänner i La Manga. Först till det nedlagda gruvområdet runt Portmán en liten bit sydsydväst om La Manga. Och sedan en spännande tur ut på stripen som skapar lagunen innanför La Manga.

 

Förmiddagen inleddes med ett par matcher boule tillsammans med andra svenskar och en dansk där Skepparn och M kom att ingå i olika lag efter matchlottningen. Besättningen sköter sig väl och medverkar till oavgjorda resultat efter två matcher på de olika planerna. Skepparns lag fick en svidande förlust i den första matchen men vinner den andra med 13-10 så det blir lite revansch.

 

Efter matchen sköljer vi alla ned bouledammet med en kall öl vid den stora campingplatsens strand. En strand som också är vindsurfarnas paradis.
  - Två tre vindsurfare avlider varje år vid de tuffa vindsurfingförhållanden som råder vid den här stranden, berättar Erling som är från Danmark.

 

Det är sedan utflykter två dagar i följd för M/F Solskens besättning. Och spännande sådana! Den här första dagen går turen till hamnstaden Cartagena via små smala slingrande vägar genom bergen där gruvdrift har skett under många år. Det lilla samhället Portmán är centrum för gruvdriften i området. Här har det brutits malm under lång tid med ett uppsving under andra hälften av 1800-talet. Detta uppsving höll, med undantag från perioder efter första och andra världskriget, i sig till slutet av 1990-talet då lönsamheten sjönk och gruvorna lades ned. Det syns tydliga spår av gruvdriften i området med många stora slagghögar bland bergen och med områden där marken ser mycket förorenad ut, åtminstone tycker Skepparn att den ser ut att vara det. Efter nedläggningen av gruvorna spred arbetslöshet och fattigdom ut sig i området. 

 

Platsen har en fantastisk geologi med ruvande berg som ligger lite dystra med sina mörka bergarter. På stranden vid Medelhavet nedanför bergen är sanden mycket mörkt brun, nästan svart. 

 

 
Sanden på stranden nedanför bergområdet med gruvorna är mörkt brun, nästan svart.

 

Överallt i området finns spår av gruvdriften med stora slagghögar och mark som har färgats brunröd och på vissa ställen helt röd. 

 

Överallt i bergen finns slagghögar och andra spår av gruvdriften som raserade byggnader vid gruvschakt och spår av den linbana som användes för transport av malm.

 

Marken är röd på sina platser med fuktiga ytor som börjar bli uttorkade och pölar som är fyllda med en röd vätska.
 
Skepparn upptäcker en blodröd pöl i området.

 

Här är en beskuren del av bilden ovan så vi kommer ännu närmare den här pölen. Den ser verkligen speciell ut men det finns ingen obehaglig doft vid den.

 

Området som drabbades av arbetslöshet och fattigdom har börjat hämta sig så smått igen. Sedan ett antal år görs utveckling av området och av Portmán. Platsen ligger nära havet så det byggs lite grann för att utveckla turistnäringen och det har också etablerats ett mycket stort oljeraffinaderi i området tillsammans med en ny djuphamn för transport av råolja in till raffinaderiet och olika typer av oljeprodukter ut därifrån. Här finns också en anläggning för produktion av biogas. Med satsningar som dessa försöker regionen få igång området igen.

 

Det finns ett litet samhälle vid Cueva Del Gorguel, alldeles intill en stor soptipp som tar hand om Cartagenas avfall, som bara har några få bofasta. Det här är nog en av de fattigaste små byar som Skepparn någonsin har sett. Här bor det människor i byggnader som denna, som är mer en brädhög än en byggnad.

 

Det nya raffinaderiet breder ut sig på en mycket stor yta alldeles intill ett stort naturskyddsområde. Det finns markarbeten på platsen som signalerar att området expanderar. Alldeles intill ligger den nya djuphamnen för transport av oljor och bränslen.

 

Efter en dryg timmes resa genom bergen passerar den vita Subarun över ett krön på väg mot Cartagena. Där i staden känner Elsa och Jöran till en trevlig restaurang alldeles vid havet, Medelhavsrestaurangen Restaurante Mares Bravas, och kursen är nu inställd på denna. När bilen passerar krönet ligger staden plötsligt där framför resenärerna med sina 215 000 innevånare. Det återstår fortfarande en del ringlande kurvor innan staden nås och sedan ytterligare en bit för att ta sig till den plats i närheten av stadens hamn där restaurangen ligger.

 

Plötsligt, efter att vi passerat ett krön med bilen, breder Cartagena ut sig framför M/F Solskens besättning. Nere till vänster i bild syns en av stadens stora kyrkogårdar där den svarta polerade graniten blänker som silver i solljuset.

 

Restaurangen är en välbesökt strandkrog med många besökare varav de allra flesta är spanjorer. Det är högt tempo i lokalen med mat som ska ut till borden, både på de bord som finns intill stranden utanför restaurangen och till de bord som finns på en slags stenveranda inne i restaurangen, som också är den plats där M/F Solskens besättnings och Elsa och Jörans bord finns. Det serveras mycket fisk och skaldjur samt paella med musslor och kräftor och hummer som serveras från en stor paellapanna vid ett bord intill. 

 

M/F Solskens besättning och Elsa och Jöran sitter vid ett bord inne på restaurangens stenveranda med utsikt över bukten utanför med blånande berg i fjärran.

 

Medelhavsrestaurangen Mares Bravas ligger alldeles vid stranden en bit söder om Cartagenas hamn. 
 
Det går också att inta sin måltid på uteplatsen utanför restaurangen i direkt anslutning till stranden.

 

Nästa dag bjuder Elsa och Jörgen på ännu en utflykt. Den här gången ska Skepparn och M få se stripen som går norr ut från Cabo de Palos och som skapar den lagun innanför som är skild från Medelhavet. Det är en mycket smal strandremsa som innehåller mängder med bostäder, hotell, restauranger och barer hela vägen ut. Där den är som allra smalast ligger det villor i mycket exklusiva lägen. Bland dessa villor är det förberett för ännu mera bebyggelse och tomter med strandlägen är till salu där. Tomter där man har ordnat med kanaler som gör att tomtinnehavaren ska kunna ha sin båt förtöjd vid sitt hus.

 

Den stora marinan på stripen ligger på dess västra sida i skydd från Medelhavet på andra sidan gatan från havet i lä av bebyggelsen intill.

 

Marinan på stripen vid La Manga ligger inne i lagunen ligger i skydd från hårt väder på Medelhavet. Det finns en del rejält stora båtar men många är av den storlek och typ som finns i Sverige.
 

När Skepparn ser stripen som går ut mot norr kommer han att tänka på Miami. Att det är ungefär så här som Miami måste se ut. Men han har egentligen ingen aning då han aldrig har varit i Miami.

 

Här är den östra sidan av stripen, den som vetter ut mot Medelhavet. På andra sidan, i lagunen som finns bara en liten bit åt vänster på bilden, är det betydligt lugnare. Längre ut är stripen så smal att bara bilvägen får plats tillsammans med några villor på rad som ligger längs stranden på den östra sidan. Långt i fjärran på bilden syns den sista nordligaste bebyggelsen på den södra delen av stripen. Ett sund, som nästan är som ett delta, skiljer den södra längsta delen av stripen från den korta norra. Det går inte att köra bil mellan de båda.
 
 
Faro Cabo de Palos ligger i den sydligaste delen av La Manga. Det är en vacker fyr på en vacker plats som omges av mängder av kaféer, barer och restauranger.
 
M/F Solsken bjuds på den här mycket trevliga bilturen av Elsa och Jöran Magnusson som tillbringar sina vintrar i La Manga sedan fem år tillbaka där de bor i sin Kabe husvagn. De lever permanent i den och tillbringar vintrarna här i sydspanien och somrarna vid Tydingesjön i Skåne. När M/F Solsken II införskaffades vid påsktid 2017 beslutade dess besättning att det var dags att tillbringa vintrarna under somriga förhållanden. Besättningen visste ingenting om vad en sådan resa innebar och fick hjälp av Elsa och Jörgen via Facebook och Messenger med viktig information och tips. Och nu träffas Spanienresenärerna äntligen i det verkliga livet för första gången och umgås några dagar och M/F Solskens besättning bjuds på de här trevliga utflykterna.
#1 - - Anna / boihusbil.se:

Vad roligt att träffas efter att ha lärt känna varandra digitalt. Och härligt med hjälp från andra mer erfarna. Vi har också vänner som hjälpt oss på traven. La Manga har vi inte besökt än, men det kommer, en annan säsong.

Svar: Javisst är hjälp från andra mer erfarna värdefull. Det har sedan varit väldigt roligt att äntligen kunnat träffas ”in the flesh” också.
Marianne och Knut-Erik