Då är Skepparn oplanerat tillbaka på Hotel Schütze i Hürth, Köln

 
Efter att ha kommit till Mâcon i Frankrike vände Skepparn och Miata och stack tillbaka till Köln igen. Ett äventyr är inget äventyr utan oväntade händelser.
 
Nu är ju det som har hänt egentligen inte så oväntat, det är mer otajmat. När Miata skaffades för att användas i Spanien var det två saker som behövde förbättras på den lilla röda bilen med tygtak. Dels behövde däcken bytas och det gjordes i Goslar i Tyskland. Staden ligger i Harz-området och bytet gjordes dagen efter att Skepparn svängt runt på de slingrande bergsvägarna där. Efter bytet såg skepparn fram mot att utforska vägarna med lite mer aktiv körning. 
 
Den andra repartionsåtgärden är att byta det kompletta avgassystemet, den första delen som skulle på var en rostfri bakre ljuddämpare som skulle ersätta den som sitter där som är ganska dålig. Planen var att göra det på plats i Spanien eller av en verkstad på vägen ner. Inköp av den var planerat att göras hos ett företag som också är ett racing-stall, hos I.L. Motorsport i Hürth som ligger alldeles intill Köln. Tanken var att ha med den nya rostfria ljuddämparen på resan ner, den skulle få göra Skepparn sällskap i passagerarstolen fastspänt i säkerhetsbältet. Förutom denna avgassystemsdetalj skulle även några andra småsaker införskaffas till Miata.
 
I.L. Motorsport är specialiserade på Mazda MX-5 och de kör racing med sina bilar. Så att komma dit är att också besöka ett racingstall. 
 
Det är första gången Skepparn ser en kupéversion av MX-5.
 
Här är saker som just nu fångar Skepparn intresse och som ska monteras på Miata vad det lider.
 
Men innan Skepparn sätter kurs mot Hürth ska han ta den där turen i bergen i Harz som han ser fram mot med sina nya friska däck. När Skeppran kör på de slingrande vägarna för andra gången hör han ett skramlande ljud som han lokaliserar till den bakre ljuddämparen och bestämmer sig för ta den här bergturen en annan dag. Istället beslutar han att köra direkt till I.L. Motorsport för att skaffa de planerade delarna och sedan åka vidare. Han kommer till Hürth en fredagskväll och behöver vänta till måndag för att åka till dem eftersom de har stängt för helgen.
 
Han åker till I.L. Motorsport på måndagmorgonen och pratar med Christoph som berättar att det skramlande ljudet troligen beror på att en av de små plattor som katalysatorn består av har lossnat. Och att det troligen är bäst att byta hela avgassystemet. Nu finns det dock endast en bakre ljuddämpare hos dem som är lite sportigare och som riskerar att inte godkännas vid besiktning så det går inte att byta den på ort och ställe. I.L. Motorsport har bytt producent av de godkända ljuddämparna och har ännu inte hunnit få in en sådan. Han berättar att de enkelt kan skeppa en sådan till Spanien när de får in den tillsammans med det övriga systemet. Bilen går ju utmärkt och slutade skramla när det var några mil kvar från Goslar till Hürth så Skepparn bestämde sig för att fortsätta och få delarna skickade till sig.
 
Men redan efter någon timme på vägen söderut denna mådag började bilen att gå lite dåligt under belastning men Skepparn bestämmer sig ändå för att fortsätta färden och gör sin första övernattning i Frankrike, strax sydost om Metz. Efter att ha färdats i solsken och rejäl värme en hel dag går han in i sin app och hittar ett hotell i närheten som har luftkonditionerade rum. Och det är verkligen underbart att komma in i det svala rummet efter att ha kört hela dagen.
 
Nästa dag ger han sig i väg vidare söderut. Det är under dagens etapp 38 grader i skuggan under hans biltur mot Mâcon i Frankrike. Han hade kvällen innan bestämt sig för att köra dit och gick i förväg in på en hotellbokningssajt för att boka ett hotell och slippa jaga efter ett i värmen när tisdagseftermiddagen kommer. 
 
Skepparn hade redan på måndagseftermiddagen bestämt att han ska resa på natten i fortsättningen för värmens skull. Han kommer att starta klockan tre på morgnarna men just denna dag går det inte då han har ett jobbmöte på telefon klockan halv nio på morgonen och behöver hotellrummet för att kunna ha det.
 
Det är nu så varmt att det inte går att ha taket nedfällt. Det måste vara uppe för att skydda mot solen och för att ge skugga. Miata saknar luftkonditionering så båda sidofönstren måste vara nere för att försöka få in svalka. Men det är nu så varmt att luften knappt svalkar alls, det är mera som att åka i en hårfön som är inställd på medelvärme. Han märker också att bilen inte alls är pigg, när han hamnar i en uppförsbacke sackar den efter såpass att han inte kommer undan för långtradarna och blir i uppförsbackarna omkörd av allt som rör sig, även de som rullar på tio eller tolv hjul.
 
När han kommer in på sitt luftkonditionerade hotellrum i Mâcon vid fyratiden på tisdagseftermiddagen bestämmer han sig för att det nu finns tre alternativ. Att fortsätta 140 mil till för att komma till Santa Pola, eller att vända och ha 160 mil tillbaka till Sverige igen. Båda resorna med en bil som är svag och klen. Det tredje alternativet är att vända tillbaka till I.L. Motorsport. Skepparn  kontaktar dem och förklarar situationen och frågar om han kan komma och lämna bilen hos dem för reparation och sedan hämta den igen någon gång i september. Mannen som svarar säger att de ska diskutera och för att sedan återkomma. Senare på kvällen mejlar Christoph och hälsar att Skepparn är välkommen till dem med Miata. Skepparn går till sängs klockan 9 på kvällen efter att ha ätit middag och klockan 2.30 på morgonen stiger han upp för att köra iväg.
 
Det är en underbar känsla att köra nedcabbat, eller desufflerat som Skepparn har fått lära sig att det heter, i en temperatur av tjugotre grader i beckmörker. Eftersom Miata inte gillar uppförsbackar utan vill ha ett jämt och lugnt tempo utan alltför mycket krävande stigningar bestämmer han sig för att ta betalmotorvägen norrut genom Frankrike och tillbaka genom Luxemburg till Tyskland.
 
Därför sitter Skepparn nu i skuggan i Hotel Schützes biergarden i Hürth och dricker iskall Reissdorf Kölsch. Han är överens med I.L. Motorsport att hämta Miata under september för att då återuppta resan söderut. Förhoppningsvis är det inte värmebölja då. Dessutom blir Miata omhändertagen av en verkstad som är specialiserad på MX-5.