Hur funkar det med posten vid kåkfararliv?

 
När M/F Solsken och dess besättning sommaren 2017 bestämde sig för att tillbringa vinterhalvåret i sydeuropa behövde posten tas om hand. Besättningen har provat tre olika sätt att ordna detta och har nu sedan sommaren 2019 ordnat med digital post.
 
Alla får vi post av olika slag. Vi får räkningar och olika brev och vi får paket av olika storlekar. Vi som dessutom inte är så noga att meddela våra bankkonton till försäkringsbolag och andra som vi är kunder hos för återbetalade pengar får även utbetalningsavier då och då. Det här måste förstås kunna fungera på ett bra sätt även när vi befinner oss i utlandet under halva året.
 
Brevlådan på Camping Bahia de Santa Pola som olika försändelser som ska postas kan läggas i. Bilden är tagen den 15 december men här är det sommar hela vintern som synes på bilden.
 
För oss handlade det om att vi behövde ordna med två typer av post. Vi behövde hitta en lösning för vår privata personliga post men vi behövde också hitta ett sätt att ta hand om Skepparns post till hans företag. Inför vår första resa hösten 2017 funderade vi på hur vi skulle lösa det här och tittade på ett par olika alternativ. Skepparn hade redan ett särskilt abonnemang på Kivra för sin företagspost som innebär att all hans post skannas hos Kivra och läggs sedan upp digitalt på hans Kivrakonto. Det är ju en perfekt lösning men tyvärr går den inte att använda för den privata posten då Kivra inte erbjuder en skanningslösning för privatpersoner. Alla avsändare som Skepparn och M får post ifrån är inte heller anslutna till Kivra så Kivra var ingen lösning för den privata delen av postleveranserna.
 
Vi insåg att digital post inte var någon lösning för oss men hade inte heller undersökt det så noga. Men posten som normalt skickas till vår hus i Helsingborg (som vi numera inte äger då vi sålde det våren 2019) behöver tas om hand. Att ha eftersändning till Spanien var inte aktuellt för oss då vi ville kunna vara fria att röra på oss runtom på kontinenten under vintern. Lösningen fick bli en kompis i stället.
 
En av Skepparns och M's vänner kontaktades för att höra om han ville ta emot all post, öppna den och fotografera den och mejla den till Skepparn.
 - Jag, det kan jag göra, svarade han glatt och positivt.
Tillfällig adressändring gjordes till kompisen och han öppnade posten och tog bilder av den med sin mobil och skickade sedan dessa bilder i jpeg-format till Skepparns e-postbrevlåda. Men under vinterns lopp upptäckte Skepparn att det var ganska mycket pyssel för vännen att hålla på med Skepparns och M's post men han skötte det ändå exemplariskt hela vintern.
 
Besättningen behövde nu hitta på något nytt inför sin andra resa som startade hösten 2018. Skepparns och M's dotter i Malmö får frågan och hon vill gärna hjälpa till. Sagt och gjort, tillfällig adressändring görs igen den här andra hösten och dottern sköter jobbet med bravur. Hon skannar in via sin mobil så att Skepparn får färdiga pdf-filer vilket förstås är kanon. Under hela vintern 2018/2019 blir det inget knorr och allt fungerar perfekt.
 
Men inför resan säsongen 2019/2020 tyckte Skepparn och M ändå att det behövs en mer systematisk lösning, inte minst för att de har sålt sitt hus för att flytta ut permanent i husbilen och behöver göra en permanent adressändring. De har ett lantställe tillsammans med sin övriga storfamilj med Skepparns föräldrar och hans syskon och alla ungdomarna men där bor de bara några veckor under sommaren så dit kan inte posten gå. Däremot kan de folkbokföra sig där vilket är jättebra. Som permanentboende i husbil måste kåkfararen ändå vara skriven någonstans i Sverige. Om han eller hon inte väljer att emigrera och lämna anknytningen till Sverige.
 
Det är ganska många som eftersänder sin post till den camping där de bor men för Skepparn och M är det ingen bra lösning då de vill kunna resa runt fritt och vara helt flexibla när de är nere. Dessutom har de ingen permanent postadress att göra tillfällig adressändring från. Så en annan lösning måste till.
 
Många använder eftersändning av sin post till campingen och det fungerar mycket bra såvitt Skepparn har hört. Alla adresser på kuverten på den här bilden är maskade och kan inte läsas.
 
Kivra fungerar inte för privatpersoner som vill ha sin post skannad, så Skepparn och M undersökte under sommaren 2019 internet för att hitta en leverantör. Vi fann en som vi tyckte passade och anslöt oss till den. Grundkostnaden för abonnemanget är 149 kronor per månad. För den kostnaden skannas alla kuvert som anländer till skanningscentralen och besättningen får ett mejl varje gång det kommer ett nytt brev. Inloggning görs till systemet och besättningen får se kuvertet och viket datum det ankom. Sedan får Skepparn och M välja om det ska öppnas eller inte. 
 
I den här grundkostnaden per månad ingår det öppning av nio kuvert och skanning av dess innehåll. Alla kuvert därefter öppnas och skannas mot en avgift och vi bestämmer utifrån kuverten om vi vill ha dem öppnade och skannade eller inte. Den dyraste månaden hittills med ganska många kuvert som behövdes öppnas och skannas var kostnaden 540 kronor.
 
När det ankommer paket eller försändelser som måste tas emot fysiskt så anger Skepparn vilken adress de ska skickas till så kommer de dit efter ett par dagar. Kostnaden för detta är drygt 13 kronor per försändelse. Besättningen har inte provat att göra det till en adress i Spanien, istället får vi se till att inte få sådana brev. Vi får helt enkelt låta bli att beställa saker så länge vi är i utlandet.
 
Vi tycker att det här fungerar bra för oss och ingen av våra närstående behöver besväras med vår posthantering. Vi är också fria att åka vart vi vill under vår vistelse i Europa. Det kostar lite grann men det tycker vi att det är värt.
#1 - - Irene:

Roligt att läsa då vi själva har tatt steget att bo i hb, vi står skrivna hos grannen och dom sköter all vår post och jag får meddelande når nått kommer och va det är. Fungerar jättebra för oss

Svar: Roligt att ni tagit steget att bo i husbil! Vi förstod första vintern här i Spanien 2017 att många gör det så vi tänkte ”Varför inte, det funkar ju för alla andra vanliga svenskar som tagit steget?” Och vi har inte ångrat oss och nu har vi fått posten att fungera på ett bra sätt för oss så nu flyter allt på perfekt.
Marianne och Knut-Erik

#2 - - FREEDOMtravel:

Intressant! Ja, det är ju sånt här man måste lösa! När vi reste i Europa 2015 (ett år) fick Peters son ta hand om sånt post som inte kunde skickas digitalt, och så fick han öppna och fota av ... (Vi försökte dock få så mycket som möjligt digitalt)

Svar: Det här med posten är ju något som måste lösas om det ska gå att bo i husbil och vi tycker att det har fungerat bra att använda systemet med en särskild postadress hos Skatteverket som gör att posten går till en inskanningscentral. Det innebär en viss fördröjning av posten, dels verkar det som om själva postgången till skanningscentralen tar lite längre tid, dels finns det en fördröjning på åtminstone ett dygn att få valda brev öppnade och skannade.
Marianne och Knut-Erik