Rothenburg ob der Tauber - Tyskland

 
På påskafton den 31 mars 1945 bombades den lilla gamla vackra staden belägen vid floden Tauber och 40 procent av den förstördes. Det ser man inga spår av idag - den återuppbyggdes på ett mycket fint sätt. Angreppet var egentligen avsett att vara på en oljedepå i närheten men den var så hårt försvarad att Rothenburg ob Der Tauber valdes ut som ersättningsmål. Staden var fullt återuppbyggd först 1970 (Wikipedia).

 

Idag är detta en mycket vacker gammal stad fylld av små restauranger och caféer. Tauberdalen där staden ligger har varit befolkad sedan 960-talet och staden fick stadsprivilegier 1241 (Wikipedia). Skepparn kommer i slang med en av restaurangägarna som berättar att det är mycket turister i staden, vilket M/F Solskens besättning kan intyga. Men han berättar också att det nästan bara är japaner och amerikaner. Européer besöker den inte i lika hög grad.

 

Skepparn och M kom förbi här redan för 19 år sedan då vi tog en biltur till Finale Ligure som ligger vid Medelhavets strand sydväst om Savona och vi älskade staden redan då. Sedan har Skepparn varit här ett par gånger med motorcykel och nu är det M/F Solsken som står för både transport och övernattning.

 

Det är i det närmaste omöjligt att tänka sig att staden har varit så hårt bombad. Den är så oerhört pietetsfullt uppbyggd igen.

 

Staden består av mängder av små byggnader där många av dem är korsvirkeshus. Den är liten men också ganska stor i den meningen att det finns mycket att se. Stadsmiljön i sig är väldigt trevlig att gå i med alla dessa fina byggnader med sina butiker, restauranger och caféer. Det är helt enkelt omöjligt att föreställa sig att nästan halva staden bombats till sten och sedan byggts upp igen med den ursprungliga känslan. För det finns inte enda "Domus-hus" eller liknande urtrist byggnad. Återuppbyggnaden av staden måste ha varit ett både omfattande och tidskrävande arbete.

 

I staden finns bagare och slaktare bland många andra butiker. Varorna som säljs är av hög kvalitet och de människor som arbetar i och vistas i staden är hjälpsamma och trevliga. Det är trevligt att vara här och titta i de överdådigt pyntade skyltfönster som möter besökaren.

 

De flesta skyltfönstren i staden är mycket omsorgsfullt arrangerade.

 

M/F Solsken har tagit sig till den ställplats i staden som benämns som P2 både i GPS-enheter, i ställplatsappar och på skyltar i staden. Det är en bra ställplats med el, toaletter, toatömning, gråvattentömning och vattenpåfyllning. Men det bästa med den är att den ligger mycket nära staden och en av dess stadsportar. Det är ju också trevligt om vi andra besöker staden så att det inte bara är japanska och amerikanska turister som kommer dit. För det var ju vad krögaren sa, att det är dessa som mest besöker den här vackra platsen. Skepparn var tvungen att fråga då restaurangen hade en stor skylt på japanska till höger om dörren in till restaurangen. Och M/F Solskens besättning såg det vid andra ställen i staden också, både vid restauranger och butiker.

 

Restaurangerna, liksom många butiker, ser till att ha information på japanska. Det verkar som om denna plats är ett slags europeiskt centrum för den japanska turismen.

 

Hur som helst, ställpatsen ligger mycket nära en av stadsportarna, det är nog inte mer än 100 meters promenad dit sedan finner sig besökaren inne i staden. Bättre läge är nog svårt att hitta. Stadsmuren är en av stadens signum och det går också att klättra upp på den på flera ställen längs muren för att promenera på de avsatser där soldaterna stod på medeltiden då staden skulle försvaras. Muren ger både bra utsikt och en spännande promenad och det går att promenera nästan hela vägen runt, utom där stadens mycket vackra och behagliga park breder ut sig mot en brant där muren blir parkens kant mot branten. En sträcka vid sidan om parken blir dessutom muren ytterväggar i en del bostäder så där går det inte heller att gå på den. Men mellan sjuttio och åttio procent av dess sträckning är promenadbar. När det gäller parken finns det för övrigt en del vackra japanska växter att beskåda.

 

Den gamla stadsmuren löper runt staden.
 
Det går att promenera längs den långa sträckor. Det går inte att komma helt runt då vissa delar av muren under en kortare sträcka är en del av bostadsbebyggelsen.
 
Med täta avstånd i muren finns gluggar där man förr i tiden kunde avlossa sina pilar mot angripare som gärna ville inta den. I staden finns en butik med namnet "Waffenkammer" där replika av de gamla vapnen och kläderna både kan beskådas och köpas. Skepparn köpte en vit vacker skjorta och en brun välsydd väst med vackra knappar som är som kläderna var på 1300-talet. Mycket snygga!
 
I Rothenburg ob der Tauber finns det vackra gator och torg som går kors och tvärs genom staden. På det stora torget ligger en byggnad med två fönster på var sida om den stora klockan som visar tiden för stadens innevånare. När klockan slår öppnas dessa fönster och visar figurer som beskriver en särskilt dramatisk händelse i stadens historia. År 1544 nådde reformationen Rothenburg som sedan blev protestantiskt. Men nästan 90 år senare, år 1631 som var under det 30-åriga kriget, erövrades staden av de kejserliga trupperna under general Tilly. Den protestantiska staden gjorde motstånd i hopp om att svenska trupper skulle komma till undsättning men ingen förstärkning kom och staden skulle skövlas och brännas ned. Men angriparna hade ett erbjudande. Om någon i staden kunde tömma en glasbägare med tre och en kvarts liter vin skulle staden skonas. Den gamle borgmästaren Nusch antog vadet och svepte hela bägaren och Tilly skonade staden (Wikipedia). Och där står staden än idag. Det får besättningen att tänka på hur viktigt det är att bevara det som finns för framtiden och hur lätt saker kan raderas för kommande generationer. Stockholm är ju ett bra exempel på ett sådant raderande när det nya city byggdes och de gamla kvarteren jämnades med marken.
 
För att kunna komma in i staden behöver stadsportarna passeras. Det finns flera stycken som ligger runt staden i olika väderstreck och när M/F Solskens besättning passerar igenom dem och under dess stenvalv känns verkligen historiens vingslag. Innanför portarna breder sedan staden ut sig med sina gator och torg och många gamla byggnader i olika färger som ofta går i pastell.
 
En av stadens stadsportar som bara ligger ett hundratal meter från ställplatsen vid P2.
 
Innanför stadsportarna breder den vackra staden ut sig.
 
Staden stoltserar med många små butiker (det finns inga stora sådana här) och många caféer och restauranger. Priserna är inte som i Spanien men inte heller så höga. Vi har också kommit till ett ölland och här kostar ett stort glas ganska exklusivt öl mindre än ett mindre glas  vin. Och det tycker Skepparn är trevligt som gärna dricker Weissbier och Dunkel bier nu när han är här.
 
Det finns en liten specialare här i staden som är ganska unik. Det finns en julaffär som är öppen året runt, mitt igenom hela den heta sommaren och som uppenbarligen är ett turistmål för alla japanska och amerikanska turister som kommer hit. Här finns också ett särskilt julmuseum.
 
I Rothenburg ob der Tauber åker inte jultomten med släde bakom Rudolf med röda mulen utan istället använder han en röd tjusig blank bil.
 
Trots att det inte är jul på länge än är det värt att göra ett besök i Käthe Wohlfahrts världsberömda julbutik.
 
Överallt på gatorna syns och hörs det att det finns många japanska turister. De far fram över gatorna i grupper med kameror och selfiesticks i högsta hugg och myllrar in i stadens butiker och på dess restauranger. Men det finns ändå gott om plats för oss andra. Att det finns många amerikaner snarare hörs än syns, men det märks att det är många av dem också.
 
På vägen tillbaka till ställplatsen och M/F Solsken går besättningen sakta genom stadens gator samtidigt som mörkret har lägrat sig över staden. Butiker, caféer, restauranger och hotell lyser upp gatorna tillsammans med den vackra gatubelysningen och skuggorna spelar i stenvalv och längs den gamla stadsmuren.
 
 
 
 
 
Rothenburg ob der Tauber ligger vid kartnålen på kartan längs Romantische Strasse.