Idag gick det både rätt och på tok

 

Idag har det varit en dag där saker äntligen skedde som de skulle. Och idag har det varit en dag där saker skedde som inte skulle ske. I alla fall helst inte innan i morgon kväll.

 

Det som skulle hända är att Miata äntligen fick nya däck. Skepparn kunde knappt bärga sig tills det var dags att besöka Ehrhardt igen och äntligen få på Miatas nya skor. Eller däck förstås. Det ser lite gråmulet ut när Skepparn gläntar på gardinen men fönstret till sovrummet hade varit på vid gavel hela natten och det var bara skönt. Så det kan ju knappast vara särskilt kallt, tänker han och drar på sig kortärmad tröja och shorts. 

 

Här ska Miata få nya däck den här morgonen. Hos Ehrhardt i Goslar.
 
Vid entrédörren visas plaketter stolt upp. Det är plaketter som visar att hans verkstad har kundernas förtroende. Och han får dem år efter år.

 

Efter att ha ätit ett par frallor och ett par skivor salami och ost tillsammans med ett par koppar svart kaffe är det dags att lämna hotellet. Skepparn kan vara ganska disträ och oorganiserad, särskilt när det är något som lockar. Då kan han förlägga både det ena och andra på obegripliga ställen eftersom fokus finns på något annat än det som är just nu. Innan han går kollar han av sängen, skrivbordet, fåtöljen och stolen och hyllan i hallen och handfat och hyllor i badrummet. Ingenting är kvarlämnat där och Skepparn lämnar rummet och checkar ut. Han känner sig riktigt duktig och organiserad som verkligen kollar innan han går.

 

Det skulle dröja ett par timmar innan han kom på att han glömt ett par kallingar och ett par strumpor som hängde på tork på handdukstorken i badrummet. Bagagerummet i Miata är litet och Skepparn åker ju enkel resa med henne och ska sedan släpa sitt bagage tillbaka till Sverige igen i början på augusti någongång. Därför har han bara fyra uppsättningar kalsonger och strumpor och han tvättar det använda paret för hand varje kväll. Nu glömde han de rena paren i badrummet så nu är det ännu viktigare att hålla tvättstrukturen igång med tvätt varje dag.

 

Men Skepparn har ännu ingen aning om att han har glömt dessa kläder där han nu sitter på däckverkstaden och fryser i en pikétröja och shorts. Det är nog inte mer än sjutton grader ute och ännu svalare inne i korsdraget vid verkstadens kaffetermos där Skepparn har slagit sig ned i kundstolarna bläddrande i reklamblad som ligger på bordet. De handlar alla kom däck och det verkar mest handla om Continentals däck. Det är kanske inte en händelse att Miata numera rullar omkring med däck från den tillverkaren. För att få upp värmen lite går han ut och promenerar runt på området. Det tar lite tid att göra bytet tycker han, men det blir nog bra och tryggt gjort. Verkstaden har ju lappar runt om dörren att de är en verkstad som har fått kundernas förtroende, och det måste ju borga fö något.

 
 
Här ligger ett av Miatas nya fina däck monterat på sin ganska smutsiga fälg. Äntligen är de på plats, det här är en specialstorlek som inte verkar finnas på lager hos någon däckverkstad.
 
För att hålla värmen tar Skepparn en promenad i däckverkstadens omgivningar. Det är kyligt på morgonen och det är bara en halvtimme kvar till regnet.
 

Mycket nöjd med att ha nya däck sätter Skepparn kurs tillbaka upp i Harz-bergen igen, efter att först ha tvättat cabben som har blivit alldeles kladdig efter tre dagar i Tyskland. Han vill inte fälla ned den när den kletar så och åker till en tvättplats där han använder en specialprodukt som han köpt hos en bildelsfirma intill. Den är gjord för att användas på just textilcabbar. Resten av bilen fick sig också en vask med skum från biltvättsautomaten. 

 
Efter koll med bilproffsen i Goslar valdes denna produkt för att tvätta textilcabben som blivit alldeles kladdig. Troligen av bladlöss enligt en tysk Skepparn känner. Först sköljs den av ordentligt med mycket vatten, sedan sprejas medlet på och därefter tvättar Skepparn den med en svamp som inte innehåller rengöringsmedel. Sedan sköljs specialrengöringsmedlet av i massor av vatten.
 
Resten av Miata får sig också en tvätt när Skepparn ändå är i farten.
 

Planen är att ta det lite piano mot Hürth, där I.L. Motorsport finns. Det är en butik som har specialiserat sig på tuning av Mazda MX-5 och på att ha delar till denna bil. Innan han säter fart åt sydväst vill han njuta mer av bergen och vägen och de nya däcken. Och när han sitter där och njuter mest kommer dagens överraskning. Lilla Miata, som ju är lite till åren, ger ifrån sig ett nytt klagande ljud. Ett sorts svagt rasp vid varvning. När motorn inte varvas hörs det ingenting så det kan inte ha med hjulen och med bilens rullning på vägen att göra, tänker Skepparn.

 

Han stannar på en säker plats där på vägen upp mot bergen bland serpentinerna och öppnar motorhuven och varvar motorn direkt på gasvajern. Motorn spinner som en katt och inte minsta ljud hörs, så Skepparn bestämmer sig för att fortsätta upp i bergen. Men han hinner inte långt innan ljudet är där igen, nu ännu tydligare och dessutom med ett tilltagande slags skrammel. När han lyssnar noga hör han att det kommer bakifrån.

 - Det är den kassa ljuddämparen längst bak som ger med sig nu, tänker Skepparn.

 

När han köpte bilen finns det tre saker som han måste fixa till. Däcken behöver bytas är det ena, och det är gjort idag. Han vet att den bakre ljuddämparen är trasig men han hade hoppats att den skulle hålla till Hürth så att han kan köpa en ny på I.L. Motorsport. Om de har en sådan. På deras webbsida har det mest sett ut som om de bara har kompletta system. Men Skepparn har hoppats att de kan ordna fram ljuddämparen separat. Sedan finns det dessutom ett litet rosthål under höger tröskel, men det tänker han låta någon fixa i Spanien, det finns säkert en svetsningskunnig spanjor där. Hålet är litet och sitter mitt på undersidan så bilen kommer inte att behöva lackas om. 

 

Nu när Miata är upphissad går det att se hennes ganska dåliga bakre ljuddämpare.
 

Men nu börjar ljuddämparen gå sänder en dag för tidigt, Skepparn hade ju tänkt att han skulle njuta lite till av bergen i Harz innan han styr mot Hürth, men nu läggs den planen på hyllan. Innan han lämnar Hartz tar han sig tillbaka till Goslar och visar upp bilen för en avgasspecialist, men det är fredag och de kan inte hjälpa till. Men specialisten är snäll och inspekterar ljuddämparen och konstaterar att det ljud som hörs kommer därifrån. Det är ju alltid något, det är bra att veta det definitivt, tänker Skepparn.

 

Det blir inte heller längre fråga om att bara åka halva vägen till Hürth idag på mysiga små landsvägar som planerat. Skepparn har ingen lust att köra som en skrammelpelle genom varenda liten tysk by på landsorten på väg till Köln, där Hürth ligger, så det får bli motorväg. Instruktionerna till Tomtom ändras och Skepparn ger honom okej på att välja motorvägar. Trista motorvägsmil läggs sedan på hög uppepå varandra. En liten tröst är att det är ganska vacker motorväg och kör man tillräckligt fort så blir ju också motorvägen en kurvig väg. 

 

 Det är dags för en av dagens raster vid autobahn. Det är ganska tröttsamt att ligga där mil efter mil med den här lilla bilen. Idag blev det trettiosex motorvägsmil.
 
För en lång person som Skepparn går det inte att sträcka ut sig riktigt i bilen. Då är det skönt att sitta på en trottoarkant och verkligen sträcka på sig. Skugga bjöd långtadaren på som inte finns i bild, som är bakom Skepparn, som ju inte heller finns i bild.
 

Sedan händer något mycket konstigt och lite mystiskt. Efter tjugo mil slutar skramlet och Miata blir så där tyst och bra som hon brukar vara, även om hon möjligen låter lite lite sportigare än vanligt vid rejält gaspådrag. Men hon skramlar inte längre. Mystiskt, tänker Skepparn.

 

De sista sex milen när Skepparn och Miata närmar sig Köln är fullpackade med köer, ett och annat stau och mängder av vägarbeten. Men bara drygt fyra minuters försening, så det gick ganska bra trots allt.
 

Skepparn hade redan igår kväll bokat ett litet billigt hotell i Hürth med ankomst på lördag kväll, så han ringer idag på fredagen och undrar om han kan få en natt till. 

 - Går det bra att ha rummet från redan ikväll, frågar han när han ringer till hotellet.

 - Kein problem, säger rösten i andra änden.

Så nu har Skepparn två dagar att turista i Hürth och i Köln, lördagen och söndagen. Men det är så trevligt här i Hürth så han har ännu inte bestämt om han kommer att ta bussen till Köln, som ligger intill.

 

Det är trevliga omgivningar utanför det lilla hotellet, Hotel Schütze, som är byggnaden till höger.