Glad Påsk önskar M/F Solskens besättning

Tänk vad enkelt det är med påskägg under påsken i Spanien! De behöver inte målas utan kan köpas i många vackra färger. De behöver inte kokas heller då de köps färdigkokta. De behöver inte ens stå i kylskåp, åtminstone har M/F Solskens besättning bestämt sig för att de inte behöver det. De står ju ...

Procession i tystnad - Águilas

Klockan är strax efter elva på Skärtorsdagskvällen den 29 mars 2018. Gatan är folktom här i den norra utkanten av Águilas. Det är gott om tid till midnatt när en tyst procession ska starta från den här platsen. Gatan är ännu tom när klockan är strax efter elva på kvällen. Under den knappa timme som ...

Morgonstund har guld i mund

Det är ett förtrollande vackert lite försiktigt strålande men ändå kraftfullt flödande ljus den här morgonen strax efter soluppgången i Águilas vid Medelhavets strand. Det spelar ingen roll var vi är, den första glimmande halvtimmen efter soluppgången är alltid lika speciell de dagar då molnen inte ...

Palmsöndag - som sydeuropa på film men i verkligheten

Efter en snabb frukost ger sig Skepparn iväg på cykel till de centrala delarna av Águilas. Det är palmsöndag och han känner på sig att det händer något på stan i dag i denna katolska del av världen. Inne i staden märktes det direkt att saker är på gång. Gator är plötsligt avstängda och ett par ...
Allmänt Blomstertåg, Madonnan, Águilas

Så var det helgdag igen. Helt otippat.

I dag på fredagen den 23 mars 2018 är mycket stängt i Águilas. M/F Solskens besättning är inte riktigt säkra på varför men tror att det har att göra med Madonnan. Torget framför kyrkan i staden är fylld av folk. Det är många människor som samlats och väldigt många av dem har med sig blombuketter ...

Fyra spännande länkar

Nu finns det fyra blogglänkar på denna blogg. Om du följer länkarna upptäcker du fyra bloggar som är spännande att följa. Den första vi presenterar här handlar om det som vi själva står inför. Att göra förändring, att börja leva ett annat liv i minimalismens tecken och att använda vår husbil som ...
Allmänt Mosaiktrappa, Águilas

Águilas - mosaik och en gammal imponerande malmkaj

Efter några dagar görs första riktiga besöket i Águilas. Besättningen på M/F Solsken har varit sjuka och den här dagen i slutet på veckan ger vi oss ut på vad som fortfarande är lite småsjuka ben. Men vi vill inte stanna inne längre och är ändå en bit på bättringsvägen. Skepparn ger sig i väg i ...

Domino, domino, dominoo!

Vi har sett spanjorer spela domino så att blixtarna ljungar och flisorna ryker! Nu var det dags för oss att testa. Det slöa dominospelet som Skepparn aldrig har tryckt var särskilt rafflande verkar ju ha en annan själ än den vi sett hittills, åtminstione när vi ser vissa spanjorer spela. Så vi ...

Men det blev ju jättebra!

Trångt och bökigt, tänkte Skepparn om Camping Bellavista men tji fick han. Och det gjorde ju ingenting! När dagsljuset kom fanns det en skön känsla att detta nog är en bra plats i alla fall. Trots den skepsis som M/F Solskens besättning kände igår. Redan tidigt på förmiddagen kom en ung mycket ...

Det är fullt och det är trååångt

När vi kom till Águilas idag på eftermiddagen träffade vi två andra svenskar som satt i sina solstolar på parkeringen utanför camping Bellavista strax utanför staden. - Lycka till, var deras kommentar när vi kom. Det var fullt helt enkelt. Vi står i kö som bil nummer fyra på parkeringen för att ...