Sandskulpturen är vandaliserad! Och en spansk semla.

Idag fick M/F Solskens besättning uppleva både sorg, ilska och lite glädje. Och så kan det vara ibland, många känslor i ganska rask följd. 
 
Först kom ilskan farande som en rejäl käftsmäll under dagens promenad sedan sköljde sorg och ledsenhet fram. Redan på långt håll såg vi att det arbetades borta vid sandskulpturen. Vi såg också att den såg konstig ut.
  - Det är nog vinden som har förstört den, sa Skepparn till M.
Men så var det inte visade det sig när vi kom fram. Den hade helt enkelt slagits sönder under natten till tisdagen av vandaler. Flera av männen runt bordet hade fått sina huvuden förstörda. Konstnären gick runt och hade börjat reparera skadorna. Hans väninna på platsen berättade om vandaliseringen som mött dem i dag när de kom dit.
 
Idag var det sorgligt att se vad människor gör mot varandra. Konstnären arbetar med att försöka reparera. Han var ledsen och ville inte vara med på bild, men vi frågade om vi fick fotografera och det fick vi.
 
Med sorg innombords gick besättningen vidare diskuterande hur människor kunde göra så mot varandra. Men plötsligt såg vi en skylt där det stod "Bolleria con nata" med en bild som ser ut som en semla. En spansk semla och den såg riktigt god ut så detta måste testas. Sagt och gjort, besättningen kom på andra tankar och cafédisken närmades. En bulle beställdes in tillsammans med två fat och två café con leche. Och bullen var jättegod.
  - Det ser ut som en svensk specialitet, en semla, sade Skepparn till servitören och visade honom en bild på en god semla på sin mobiltelefon. En bulle med mandelmassa och grädde, förklarade han för servitören.
 
Denna "spanska semla" var jättegod med riktigt saftigt gott vätskande sockerkakabröd som bas och grädde emellan och kokosflingor ovanpå.
 
När vi hade delat på "semlan" kom servitören tillbaka med två varma bröd med någon slags sås ringlad över.
  - Detta är en specialitet här från trakten, berättade han.
Dessa var också jättegoda. Tunnt mjukt sött bröd med kanel ovanpå format till en snäcka fylld med mandelmassa. Den var jättegod.
  - Tack för de goda bakelserna, de var jättegoda, sa vi till mannan som stod bredvid och studerade vår min när vi åt dem. Det såg ut som om han var nöjd med det han fick se.
 
 
 
Jag ser nu när jag passerar att informationen att sandskulpturen är jämnad med marken inte stämmer, skulptören är på väg att bygga upp den igen.
#1 - - Helena Norberg:

Men så sorgligt på konstverket. Blir ledsen även jag...fast jag bara finns vid datorskärmen långt bort. Varför gör vi människor så dumma saker ibland...?! Gott med fika på stan. Kram

Svar: Ja, jag undrar också varför vi människor ibland vill förstöra för andra. Men han arbetar nu med att bygga upp den igen.
Kram
Marianne och Knut-Erik

#2 - - FREEDOMtravel:

Så fruktansvärt trist med människor som vill förstöra ... utan anledning. Ja, man blir ledsen. Men semlan ser intressant ut! :)

Svar: Jag såg nu när jag gick förbi att skulptören arbetar med den så den info jag fick i går stämde inte. Semlan var jättegod, faktum är att bakverken här ofta är friska och goda. I Santa Pola fanns en härlig kaka med björnbär, blåbär och hallon, det kändes som den kom från ett svenskt konditori 😀
Marianne och Knut-Erik

#3 - - Anna:

Så otroligt tråkigt och onödigt! Jag förstår inte hur en kan glädjas åt att förstöra för andra. Bakelserna ser jättegoda ut!

Svar: Det förstår inte jag heller, Anna. Och bakelserna var verkligen goda. De är inte sådär jättesöta som jag trodde.
Marianne och Knut-Erik