Vanudå - det blev kväller...

 

...och kväll hade det ju varit ett bra tag. Men nu blev det becksvart på M/F Solsken. Det gnistrade till lite bakom teven och sedan försvann allt ljus. Som en blixt från klarblå himmel, även om himlen hade varit kolsvart den också ett par tre timmar vid det här laget. 

 

M sitter i baren och språkar med andra svenskar som har tagit sig till denna spanska plats. Skepparn hade också varit där men valde att lämna baren lite tidigare för att en gång för alla se till att få in spansk teve på den där platta svarta saken som hänger på väggen i salongen. Jo, M/F Solsken har en salong. Inte lika stor som på större fartyg eller ens på en normalstor segelbåt men mysig ändå, både hemtrevlig och inbjudande. 

 

Skepparn drog fram teven lite grann på sin ställning på väggen och studerade det ormbo med sladdar som fanns där bakom. Vid ena kanten fanns det ett uttag som det står TV på och det verkar ju riktigt och bra. Då är ledningen från antennen under kontroll. Men sedan fanns det en fyrkantig grej med tre andra sladdar i, förutom den som kom från nyss nämnda uttag. Skepparn tyckte att en satt lös och drog ut den för att se hur den såg ut och vips så svartnade det efter att kontakten givit en blixt ifrån sig. Skepparn konstaterade att man kan göra så, att dra ut kabeln, men det var inte rätt.

 

På elpanelen lyste två lampor, en grön som berättar att M/F Solsken är kopplad till 220 volt, och en tvärröd som berättar att minst en säkring har gått vid elcentralen.

 

 

Det var nu dags att plocka fram ficklampan. Den med det starka ljuset så att det går riktigt bra att se vad som händer. Men innan Skepparn kunde konstatera vad som hade hänt fick han gå ett litet krig med den plastskiva som skyddar dessa säkringar och dess elcentral. Så innan han kunde gå vidare med detta elektriska projekt var det dags att dyka in i fordonets garage på jakt efter ett lämpligt verktyg. Ja, det finns ett garage ombord och det ser nog ut som mångas garage där hemma. Fullbelamrat med saker som står travade på varandra. Längs ned finns en liten trälåda med verktyg och Skepparn dök ned efter den och en skruvmejsel som han visste fanns i den. Och efter att ha bråkat med byttor och hinkar, en förvaringslåda, en vagn som används för transport av dasskasetten (den som gör att vi kan använda toaletten ombord men som töms på särskild anvisad plats) och för transport av gasoltuber samt M/F Solskens grill dök verktygslådan upp och skruvmejseln kunde säkras. Den skulle användas för att försiktigt böja fram plastskyddet och kunna ta bort det. Ett företag som också lyckades utan att något förstördes.

 

 

När det väl fanns fri sikt till säkringarna kunde Skepparn konstatera att en 15 amperes säkring hade brunnit av i samband med blixten bakom teven. Och inte en reservsäkring fanns att uppbringa ombord. Men det gick ändå att få igång belysningen igen genom att norpa säkringen för fotsteget. Den säkringen har samma amperestyrka och fotsteget behöver inte kunna manövreras så länge vi ligger still på denna plats.

 

I morgon är det dags för ett besök på den lokala bensinstationen för att införskaffa säkringar i olika valörer. Allt gott med teven som fungerar som den ska. Men fortfarande utan spanska kanaler. Att fånga dessa får bli ett projekt för en annan dag.